Sumber : Pn Haslinda Bt Jantan @ Ali
Pertandingan Pidato Diraja Peringkat Negeri Johor
Pada hari Khamis 26April 2015 telah berlangsung
Pertandingan Pidato Diraja sempena Karnival Bahasa Melayu Peringkat Negeri
Johor di SMK Dato Penggawa Barat Pontian.
Muhamad Khairudin bin Rahimi dari SMK Taman Nusajaya telah mewakili
Daerah Johor Bahru dan telah mendapat tempat ketiga dalam pertandingan
tersebut. Beliau telah menyampaikan pidato yang bertajuk Pendidikan Alaf
21 Pemangkin Modal Insan Cemerlang dan
Pidato Spontan bertajuk Berjimat Cermat Membawa Berkat. Tahniah dan syabas diucapkan.
Muhamad Khairudin bin Rahimi bersama-sama dengan guru pengiring Pn Haslinda Bt Jantan@ Ali |
Muhamad Khairudin bin Rahimi bergambar dengan trofi dan sijil sebagai pemenang tempat ke-3 |
"Pendidikan Alaf 21 Pemangkin Modal Insan Cemerlang" |
Muhamad Khairudin bin Rahimi bersama dengan sang penyuntik semangat SMKTNJ, Tn Hj Md Ali Bin Abdullah |
Sesi penyampaian hadiah kepada pemenang di Dewan SMK Dato' Penggawa Barat, Pontian, Johor. |
Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, dengan izin daripada penulis , Pn Haslinda Bt Jantan @ Ali, kami kongsikan bersama-sama anda teks ucapan Pidato kepada para pembaca yang dikasihi sekalian.
PENDIDIKAN ALAF 21PEMANGKIN PEMBENTUKAN MODAL INSAN CEMERLANG
Penulis : Haslinda bintiJantan @ Ali
Pemidato : Muhamad Khairudin
bin Rahimi
SMK TAMAN NUSAJAYA JOHOR BAHRU
“Pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran kepimpinan, profisiensi
dwibahasa, etika dan kerohanian, serta identiti nasional.” Enam atribut utama
diberi penekanan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025
kepada setiap kanak-kanak di Malaysia agar menjadi insan yang benar-benar dapat
menyumbang kepada pembangunan negara secara holistik dan berterusan serta berdaya
saing di peringkat global.
Terima kasih diucapkan kepada nakhoda pimpinan majlis yang berwisi,
Tuan pengerusi majlis yang dihormati,
kombinasi kehakiman yang berintergriti,
seterusnya sidang hadirin yang dikasihi.
Salam sejahtera dan salam perpaduan 1Malaysia.
Berdirinya saya di sini dengan penuh
iltizam,ingin menyebarkan sedikit dogma berpandukan tinta dan wacana para
sarjana malelui mauduk pidato yang berbunyi “Pendidikan Alaf 21pemangkin
Pembentukan Modal Insan Cemerlang”
Sebelum kaki mengorak langkah, lidah mengalun bicara saya mewartakan
dengan lebih jelas pendefinisian Pendidikan Alaf 21. Pendidikan Alaf 21 adalah
satu transfomasi pendidikan daripada menghafaz ilmu untuk menjawab peperiksaan tetapi akhirnya tidak memiliki apa-apa untuk
kemajuan diri dan negara, kepada
pendidikan yang memerlukan murid-murid berfikir di luar kotak supaya tidak
berterusan terkongkong oleh corak pengajaran, bahan , dan reka bentuk bilik
darjah yang bersifat konvensional. Manakala Pemangkin Pembentukan modal Insan
pula bermaksud proses mencetus dan melahirkan para pelajar yang boleh
membangunkan potensi diri individu, dan dapat memajukan bangsa, agama dan negara.
Hadirin yang penuh santun,
Pendidikan alaf 21 terbentuk ekoran daripada dapatan kajian keperluan
(2011) menunjukkan kemahiran berfikir aras tinggi atau KBAT dalam kalangan guru
dan pelajar di Malaysia amat rendah dalam mendepani kehidupan abad 21. Atas kesedaran inilah Tan Sri Muhyiddin
Yassin, Menteri Pendidikan telah
melancarkan PPPM 2013-2015 sebagai
persediaan untuk menyediakan modal insan cemerlang dan generasi penerus negara
dalam menghadapi alaf 21.
Hadirin sekalian,
Hijab pidato ini saya buka dengan matlamat
pengajaran dan pembelajaran abad 21 yang
pertama adalah belajar untuk menguasai ilmu agar menjadi modal insan
yang cemerlang. Jika sesorang menguasai ilmu, pasti akan lahir sebuah generasi
yang hebat dan mampu bersaing di peringkat global. Menerusi
pendidikan alaf 21 ,guru mengajar dan pelajar belajar menerusi pelbagai kaedah dan teknik
pengajaran yang berpusatkan murid. Sebagai Contoh aktiviti kumpulan dan kerja
berpasukan dapat membantu para pelajar mencambah dan berkongsi ilmu pengetahuan secara
menyeluruh terutama pengetahuan am
tentang Malaysia , Asia dan dunia. Aktiviti ini, ditambah dengan menggunakan
peta pemikiran yang mampu mendedahkan pelajar dengan soalan-soalan aras tinggi
yang mampu melahirkan pelajar yang berkualiti, kreatif dan inovatif .Dengan
ilmu pengetahuan yang dimiliki, generasi
muda pastinya boleh mengaplikasikan ilmu yang dipelajari untuk memajukan
Negara. Sudah terang lagi bersuluh pendidikan alaf 21, sudah tentu mampu
melahirkan bakal pemimpin yang hebat, berilmu pengetahuan
tinggi, selaras dengan era globalisasi. Seorang pemimpin yang berilmu akan
membawa perubahan yang positif untuk kemajuan rakyat sejagat dan negara.
Pendengar yang penuh santun,
Hujah saya yang kedua di bawah lembayung kata matlamat pengajaran dan pembelajaran abad 21
adalah belajar untuk menguasai kemahiran. Pendidikan alaf 21 menyediakan
kemahiran menguasai pelbagai bidang yang bercorak global. Setiap murid perlu
menguasai pelbagai kemahiran kognitif, Kemahiran kepimpinan, kemahiran
dwibahasa dan kemahiran-kemahiran lain. Sebagai contoh, melalui projek dan
tugasan yang berasakan kumpulan, kebolehan untuk memimpin dan bekerja dengan
orang lain secara berkesan dapat diterapkan. Aktiviti ini, meningkatkan
kemahiran berfikir murid aras tinggi dan berupaya untuk meraka bekerja secara
individu atau kumpulan. Kemahiran tersebut ternyata dapat melahirkan generasi
muda sebagai tenaga mahir yang mampu menyumbang idea-idea yang bernas dalam
penciptaan mereka. Malah berupaya menggunakannya dalam persekitaran kerja. Kemahiran dalam bidang Seni, Muzik dan Sukan pula amat digalakkan Tuntasnya dengan menguasai
pelbagai bidang dan kemahiran pastinya mereka mampu menyumbang kepada ekonomi
negara dan meningkatkan imej Negara di mata dunia agar Malaysia mampu duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan
negara-negara lain.
Hadirin sekalian,
Beralih kita kepada hujah saya yang terakhir, iaitu matlamat pengajaran
dan pembelajaran abad ke 21 adalah belajar untuk harmoni dan bekerjasama.
Matlamat ini dapat dikaitkan dengan ciri identiti nasional yang mesti dikuasai
oleh pelajar. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara berkumpulaan dengan
memasukkan elemen Didik Hibur mampu membentuk interaksi dengan individu
daripada semua latar belakang secara harmoni , bekerjasama dan saling
menghormati. Murid akan diminta melakukan yang terbaik dan bekerjasama dengan
guru untuk mengurangkan kelakuan yang mengganggu di dalam bilik darjah. Semua
murid akan mempunyai tanggungjawab bersama bagi membantu menjadikan sekolah
tempat yang selamat dan kondusif untuk pengajaran dan pembelajaran. Pastinya
matlamat tersebut dapat diaplikasikan oleh generasi muda dengan menghormati
kaum lain, dan saling bekerjasama bagai aur dengan tebing terhadap masyarakat.
Deduksinya, pendidikan alaf 21 semestinya mampu menjana modal insan cemerlang
yang bersifat saling menolong,cinta akan keamanan, dan sayang akan negara .
Hadirin yang berwisi,
Sebelum kata mengunci bicara, sebelum langkah mengundur pergi,ingin saya
simpulkan pidato saya bahawa pendidikan
alaf 21 sememangnya mampu melahirkan modal insan yang cemerlang, generasi muda
yang berkualiti, bervisi serta berjaya melonjakkan nama negara ke persada dunia.
Saya yakin dan percaya dengan izin Tuhan jika enam ciri utama dan
matlamat pendidikan alaf 21 diaplikasikan secara berkesan dalam sistem
pendidikan negara modal insan cemerlang dan manusia yang bertaraf dunia di
negara kita akan dapat dilahirkan. Seterusnya dapat menyumbang kepada keharmonian masyarakat, kemajuan
negara dan hidup di bawah Slogan 1 Malaysia .
Sekian terima kasih, pemuda harapan bangsa mohon permisi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan